Castlevania: Curse of Darkness
A Curse of Darkness a Castlevania játéksorozat második PS2-re kiadott címe aminek a cselekménye a CV III után játszódik. Az egyik játék folytatását kapjuk meg, ez már eleve izgalmasan hangzik. Ami engem illet, engem megnyert a játék annak ellenére, hogy volt számomra benne jópár bosszantó dolog. De nézzük is meg mit tud nyújtani a Curse of Darkness, mert sok felfedezni való van ebben a játékban.
A játék Hector, a Devil Forgemaster útját követi végig ahogyan megpróbál a kedvese, Rosary halála miatt bosszút állni. A nő haláláért egykori bajtársa, Isaac a felelős aki ugyancsak Devil Forgemaster képességekkel rendelkezik és feltett szándéka végezni Hectorral amiért a férfi három éve hátat fordított Draculanak és elárulta őket. Hector ugyan megtagadta a sötét erőt amit a gróftól kapott, de most ismét vissza kell szereznie a képességeit, hogy megküzdhessen Isaacel. Mindeközben a háttérben más erők is mozgásba kezdtek és felbukkan Trevor Belmont is a híres vámpír vadász klánból. Lassan kiderül, hogy jóval többről van szó, mint két egykori bajtárs harca.
Lehet, hogy a CV III folytatását kapjuk meg, de mégsem Trevor a játék sztárja, Hector ezúttal a főszereplőnk, aki igencsak egyedi képességekkel rendelkezik az eddigi Castlevania hősökhöz képest. Itt vannak egyből a Devil Forgemaster képességek.
Hector képes megidézni különféle lényeket akik a játék során a segítségére lehetnek. Fejlesztheti, erősítheti, nevelheti is őket. Hasonló ez a Symphony of the Night Summon képességéhez, csak jóval tovább gondolták ezúttal a készítők a dolgot. Hector lényei, az úgynevezett Innocent Devil-ek, a szintlépésekkel képességeket tanulhatnak és hagyhatnak "tojásokat" is, amikből újabb ID-ket hozhatunk létre. Minden ID alap szinten kezdi és a fejlődése attól függ, hogy Hector milyen fegyverrel harcol mialatt meg van idézve a lény. Néha, mikor egy ellenséget legyőz a férfi, akkor nem itemet, hanem valamilyen színes kristályt dob. A kristály színe attól függ, hogy Hector milyen fegyverrel harcol. Ezek a kristályok összegyűjthetők és ezek fogják eldönteni, hogy egy-egy ID milyen irányba fejlődik tovább. Ha elég kristályt szednek össze, akkor átalakulnak azaz tovább fejlődnek. Minden "tojásból kikeltett", újonnan létrehozott ID magasabb statisztikákkal rendelkezik, mint az elődje akitől származik, így minden generáció egyre csak erősebb. Persze Hectornak nem kell egy egész armada, de ilyen módon is erősíthetjük őket. Némelyik ID plusz statisztikákat is ad a férfinak. Például a tündérek szerencsét növelnek, míg a harcos ID-k támadóerőt. Az ID-ket három állapotban használhatjuk. Az első az automata, ilyenkor önállóan követik Hectort és támadnak vagy használják a képességeiket. A második a kézi vezérlés aminek az esetében normál állapotban támadnak, de hogy melyik képességet és mikor használják arra a játékos ad parancsot nekik. Végül pedig a védekezés. Ilyenkor nem támadnak, csak folyamatosan kivédenek mindent. A harcos ID-k esetében ilyenkor megjelenik körülöttük egy védőmező amibe ha Hector beáll ő is védve lesz. A tündérek esetébe nincs védekezés, mert... a tündér sérthetetlen? Nem tudom, nem vettem még észre, hogy sérült volna. Minden ID a különleges képességekért a saját életével fizet, így nem árt nézni az életcsíkjukat. Ha egy ID elesik a harcokban, nincs más dolgunk mint elegendő szívet összeszedni a térképről vagy az ellenségektől és feltölteni a HP csíkját. Ha elegendő mértékben feltöltjük, az ID visszatér. Ez egy teljesen barátságos megoldás, habár nem igazán fordul elő, hogy elesnének az ID-k, főleg ha vigyázunk rájuk. ... Persze kivételek mindig vannak: [Pumpkin, best ID ever]
Hector másik nagyon hasznos képessége, hogy tud magának készíteni felszerelést. Az ellenfelektől megszerzett itemekből létrehozhatunk fegyvereket, páncélokat. Ez egy nagyon érdekes és hasznos képesség. Mindig érdekes volt látni, hogy egy-egy alapanyagból mi is jön létre, néha eléggé random dolgok amiken lehetett érezni, hogy csak a vicc kedvéért vannak bent. Bár meg kell jegyezni némelyiknek volt haszna is, mondjuk az Electric Guitar eléggé jó "fegyver" ha az embert körbeveszi az ellenség. A problémám ezzel csak az volt, hogy némelyik itemet olyan nehéz volt megszerezni. És ha már az itemek megszerzése, el is érkeztünk a következő ponthoz, ami Hector különleges képességeit illeti...
Ez pedig a lopás. Hector, képes itemeket lopni az ellenfeleitől (boss ellenségektől is!) ha éppen megfelelő a pillanat és aktív a lock on funkció. Minden ellenfél esetében más és más a taktika erre. Némelyiknél elég ha az ember csak a közelébe megy, némelyiknél meg kell várni míg egy bizonyos módon támad és van, hogy nekünk kell különféle mozdulatokkal megtámadni, hogy esélyünk lehessen a lopásra. Amint lehetségessé válik a lopás, a lock on célkeresztje normál színről rózsaszínre vált, ekkor kell lecsapni. Az, hogy mennyi idő áll a rendelkezésünkre a lopáshoz, az ellenségtől függ. Vannak olyan ellenfelek, akiktől kifejezetten nehéz lopni és nem mindegy, hogy hogyan támad az ember, milyen gyorsan mozdul, reagál. Ez a képesség tetszett, mert a könnyeben megszerezhető itemeket gyorsan lehetett farmolni, ellenben a random gyilkolásokkal ahol vagy dobtak itemet az ellenfelek vagy nem.
Ezek után szerintem joggal mondhatjuk, hogy Hector kissé overpower főhős, ami... valahol igaz is. Őszintén szólva egy-két boss harc kivételével nem mondanám nehéznek a játékot. Normál módban. De van még nekünk Hard és Crazy módunk is. A Crazy mód, a Boss Rush és a Trevor módokkal együtt csak a játék kijátszása után érhető el. Szóval aki kihívást keres, az talál is, ami igazán jó pont.
És ha már megemlítettem a Trevor módot... Végig vihetjük ismét a játékot Trevor Belmonttal is, whoo! Én szeretem Trevort. Story módban is szerethető karakter és Trevor módban is az. Az irányítás nála ugyan úgy működik, mint Hector esetében, viszont a támadásai nagyban eltérnek. Mivel egy Belmontról beszélünk, így nyilvánvaló, hogy Trevor a Vampire Killert (és annak különféle verzióit) fogja használni a játék során. Kissé érdekes először a fegyver kezelése, de hamar bele lehet jönni. Felszedhetők különféle elemi és fizikai erősítések hozzá. Trevor nem képes itemeket használni, felvehetőek a pályán paraméter erősítések és nagyjából ennyi amit tehetünk érte, még csak szinteket sem tud lépni, ami végül is nem baj, mert Hectorhoz képest Trevor jóval nagyobb támadóerővel rendelkezik. Plusz elérhető számára alapból az összes sub-weapon, a játékos szabadon váltogathatja őket. Ahogyan Hector, úgy a férfi is képes különböző kombókkal a fegyverével. Azt hiszem ennyi lényeges dolgot tudok elmondani Trevorról. Érdekes dolog vele is kijátszani a játékot, szerintem élvezhető mód az övé.
Még egy érdekes dolog a gameplayel kapcsolatban... Hector a játék folyamán találhat székeket amikbe le is ülhet. Ha megtalált egy széket és leült rá, akkor az egyik pályán lévő teremben is megjelenik a szék. Ha Hector az összes random módon elhelyezett székre leül, akkor ebben a bizonyos szobában megjelenik az utolsó szék, a jutalmad amiért... megtaláltad az összes random széket és leültél rájuk. Nos, hogy ennek mi az értelme...? Tulajdonképpen az égvilágon semmi. Érdekesnek érdekes. Emlékeztet a Harmony of Dissonanceben lévő bútor összeszedős side questre, de annak legalább volt valami jelentőssége, ezeknek a székeknek nincs. Megjegyzem, Trevor is leülhet rájuk. Az egyik legjobb dolog ebben a side questben, hogy Dracula trónjára is leülhetünk, ráadásul a boss harc közben. Ami azt illeti nem Hector és Trevor az egyetlen CV hősök akik ücsöröghetnek játék közben, Alucard is képes erre a Symphony of the Nightban vagy Soma a Dawn of Sorrowban. ... Mi van ezekkel a székekkel, de most komolyan?
Irányítás. Az esetek többségében nem volt semmi problémám vele, a gombkiosztás is kényelmes, az ember egyszerűen irányíthatja a karaktert, forgathatja a kamerát és közben adhat parancsot a megidézett ID-nek. Egyetlen bajom volt a játékmeneteim alatt, mégpedig a kombók végén lévő várakozás. Mikor Hector vagy Trevor végigvitt egy támadás sorozatot akkor elrakja a fegyverét. Miért? Nem tudom, lényegtelen. Mikor ez történik, az ember lényegében védtelen arra a pár másodpercre míg a karaktert éppen pakol. Ez pedig nem egy kellemetlen pillanatot okozott már nekem. Hiába nyomod le a gombot, a karakter nem reagál és ez alatt sérülés ér. Igazából ezt leszámítva... nem mondanám vészesnek, sőt, eléggé egyszerű és könnyen kezelhető az irányítás
A grafika és a látvány engem nagyon megnyert. A helyszínek hangulata, a fények, a felépítés mind-mind igazán szép és látványos. Nem voltak olyan zavaró részek, amik befolyásolták volna a játékmenetet vagy bármiféle problémát okoztak volna. A sötét részek is kaptak némi fényt, hogy még ha csak minimálisan is, de lehessen látni valamit és mindezt úgy, hogy hangulatos tudjon maradni a helyszín. Én értékelem ezt, mert sok játékban a sötét belső tereket egyszerűen csak teljesen lesötétítik aztán oldd meg ahogy tudod a tovább haladást. Itt viszont szépen játszottak a fényekkel. A helyszínek kidolgozottsága és részletessége is tetszett. Gondolok itt mondjuk a falakon lévő mintákra, az ólomüveg ablakok részletességére, a szobrokra. Olvastam olyan panaszokat a játékra, hogy üresek a termek és ez unalmas. De kérdem én: miért kellene a termeket random kacatokkal telerakni? Értem én, hogy talán élethűbb lenne tőle a terem, az épület, de feleslegesek lennének és csak útban lennének mikor az ember éppen ellenségek hadával küzd. Nekem nem hiányoztak a berendezési tárgyak, megelégedtem a falak, a kapuk, a különféle terek kidolgozottságával és részletességével.
Ami a zenét illeti, szerintem a játékban hallható dalok mind megállják a helyüket. Sajnos klasszikus dallamokat nem hallani, gondolok itt mondjuk a Vampire Killerre vagy a Bloody Tearsre, viszont van egy-két dal, amik nagyon hasonlítanak más dalokra a sorozat más részeiből. Mondjuk az Aiolon Ruins témája rettenetesen hasonlít a Dawn of Sorrow Demon Guest House háttérdalára. Vagy a Portrait of Ruinban hallható Nation of Fools témájára. Igaz a PoR később jött ki, mindegy. Ilyen apró átfedéseket lehet hallani, ami nem csoda ha a játékoknak ugyan az a zeneszerzője. Összességében szerintem nincs baj sem a hangokkal sem pedig a zenével. Talán ide tartozik még, egy kis észrevétel csak a részemről... Számomra nagyon nagy meglepetést okozott, hogy ennek a játéknak az esetében az angol szikron jobb lett, mint az eredeti japán. Az eredeti japánban Isaac hangja kissé lapos nekem, viszont az angol verzióban eléggé odavág és igazán őrült. Jobban illik a szinkronszínészek játéka a karakterek mozgásához, gesztusaihoz, testbeszédéhez.
A karakterek számomra szerethetőek voltak. Senkit nem ismerünk meg mélyebben, de erre nincs is szükség, főleg, hogy a játékhoz kapunk egy rövidebb mangát is, amit a karakter designer, Ayami Kojima rajzolt és bemutatja a történet előzményét. Ebből a mangából sokminden kiderül amit tudnunk kell a szereplőkről mikor belefogunk a játékba. De ha nem nézzük végig az sem a világ vége, a játék cselekményét meg lehet érteni enélkül. Ez csak egy kis plusz. Én mindig örülök mikor ilyesmit kapunk egy játékhoz. Külön megjelent még egy hivatalos manga a játék történetével ami Kou Sasakura nevéhez köthető.
A játékban szereplő ellenségek... bosszantóak. Nem hívnám nehéznek őket, bosszantó a mozgásuk, a támadásaik, a viselkedésük. Az a halálom, mikor menekülni kezdenek az ember pedig nem csinál mást, csak kerget össze-vissza egy ellenfelet a teremben. Persze, jobb ez annál, mintha csak ész nélkül támadnának, de néha kicsit sok. Amit még nagyon utáltam az a kizökkenthetetlen ellenfelek. Egyszerűen megtörhetetlen a támadásuk, a játékos csak üti őket, semmire nem reagálnak, mint egy tank mennek előre és ők bezzeg keményen leütnek egy csapásra. De mondhatnám még az ugráló ellenfeleket, a repülő ellenfeleket... Hector esetében még nem is olyan nagy tragédia ez az egész, de ott van Trevor... Trevor esetében nincsenek ID-k akik segítenék, az összes ilyen idegesítő ellenféllel egyedül kell megküzdenie. Túlélhetőek, de akkor is bosszantó ez valahol.
Lehet, hogy felsoroltam sok bosszantó dolgot, olyanokat is, amik nem éppen elhanyagolható apróságok, de mégis azt mondom, hogy számomra ez a játék egy jó játék. A gameplay, a karakterek, a történet és a hangulat miatt mindenképp. Igazi Castlevania játék és csak ajánlani tudom a sorozat kedvelőinek, nem hinném, hogy csalódást okozna.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Akció RPG | 2005, PS2 | Hossz: Közepes |
Szerkesztő értékelése: ★★★★★ |