Moon Crystal
Egyik unatkozós délutánomon gondoltam úgy, hogy előszedem. Megjegyzem, nem tudtam előre semmit a játékról, egyáltalán. Sem a történetet, sem a játékmenetet. Szóval a meglepetés erejével hatott minden. A pozitív meglepetés erejével.
A történet egy bizonyos Moon Crystal köré épül - ahogy a cím is mutatja. Ennek a kristálynak különleges ereje van ami képes életre hívni a halottakat, többek között. Viszont a kristály csak teliholdkor fejti ki az erejét. A tudóst, aki tanulmányozta a kristályt, elrabolják, a többi falusival együtt, egyedül csak a férfi fia, Ricky nem esik áldozatul. Így a fiú nekivág, hogy megmentse az elraboltakat és megállítsa Crimson grófot aki a történtek mögött áll és különleges tervei vannak a kristállyal.
Hm, egész jól hangzik mondjuk. A történet előadása, elmesélése is igazán ötletes módon történik, amolyan... Ninja Gaiden életérzést keltve. Minden pálya után kapunk egy bejátszást ahol a karakterek beszélgetnek, kiderülnek dolgok, történnek dolgok. Aztán ha ez megvolt, mehetsz tovább a pályákon. Ezek a bejátszások szépen kidolgozzak és nagyon jól néznek ki, főleg a korhoz képest. Szóval ez a része teljesen rendben volt, engem megfogott. A másik dolog ami egyből szemet szúr az embernek az a karakter mozgása. Tényleg nagyon meglepett mikor először elkezdtem játszani. Annyira folyamatos és szépen animált a karakter mozgása. Ilyet nem sok helyen látni ebben a korban. A grafikát csak dicsérni lehet. A hátterek, de még az ellenségek mozgása is szép és folyamatos, kidolgozott, sok helyen részletes.
A zenével is minden rendben, habár nekem nem mindegyik dal nyerte el a tetszésemet. Ettől függetlenül minőségileg nincs baj vele szerintem, sőt, meglehetősen jónak mondható. Erről nem is tudok többet írni, nem volt rossz, illik a játékhoz és a pályákhoz.
A játékmenet egyszerű és igazából nem is mondanám olyan nehéz játéknak sem. Csak figyelni kell mikor hová lép az ember és mi vár rá, mi veszi körül. Ha ez megvan, akkor nincs baj. Igaz vannak olyan részei a játéknak ahol lehet érezni, hogy ezt a készítők direkt csinálták meg úgy, hogy kitoljanak a játékossal. Olyan részek például ahol sietni kell, de direktből még bedobnak eléd ellenségeket, vagy pontosan és lassan kell mozogni, de megint csak ellenség jön aki megsebez és kibillent, aztán borul az egész mutatványod. De igazából össz-vissz 2-3 ilyen esetet tudnék mondani. Viszont azok tényleg idegesítőek.
Ami igazán nagy probléma szerintem ezzel a játékkal az nem is a pályák összeállítása, mert igazából akárhonnan is nézzük, vannak ennél jóval nehezebb platformerek ebből a korból. Szóval a legnagyobb probléma számomra az az irányítás volt. Ricky szépen és folyamatosan mozgott, de mégis néha mintha odaragadt volna ahol éppen állt. Többször is előfordult, hogy hiába nyomtam gombot, egyszerűen nem volt hajlandó reagálni a játék. Ami még furcsább, hogy ez csak az iránygombokkal fordult elő. Pont ebből az okból kifolyólag a karakter néha nem tudott megfordulni elég gyorsan. Mire Ricky megfordult, az ellenség már be is vitt neki egy sebzést minimum. Ez a platform részeken még nem is okozott annyira problémát, viszont a boss harcok alatt igazi pokollá változtatta az összecsapásokat. Másik dolog ami az irányítás kategóriába sorolható és ugyan úgy nem működött sokszor... ez a plaftorm széleinek megfogása ugrás közben. Ha Ricky odaugrik egy platformhoz és a játékos lenyomja megfelelő időben a felfelé gombot, akkor a fiú megfogja azt és fel tudja utána húzni magát rá. Na most sok esetben előfordult az a jelenség, hogy lehet, hogy a platformnál voltál, de körübelül vagy milliméter pontosan be kellett állnod, hogy Ricky megfogja azt a plaformot. Ezért is nem működött több esetben sem ugrás közben csak ha tényleg kicentizted a dolgot, ami nem egy egyszerű művelet ilyen irányítás mellett.
A boss harcok inkább a feljebb említett irányítási problémák miatt voltak nehezek. Legalábbs egy-két bosst ettől olyan nehéz legyőzni. Arról nem is beszélve, hogy nem is igazán tudsz taktikázni mert vagy időd nincs rá, vagy az irányítás tesz keresztbe. De ezt még fokozza a tény, hogy Ricky fegyvere egy tőr, aminek eléggé kicsi a hatótávolsága. Azaz a bossok, ellenségek közvetlen közelében kell lenned és így tudod csak megsebezni őket. Ez sokszor vezet oda, hogy nem nagyon tudsz már onnan elnavigálni miközben folyamatos ütések érnek és azt veszed csak észre, hogy taktika nélkül csak állsz és ütöd az ellenfelet, ugrász össze-vissza abban reménykedve, hogy előbb hal meg, mint te. A boss harcok eleve mondjuk valahogy egy külön szinten vannak emiatt az egész játékban. Olyan ez nekem, mintha a platform részeket az ember normál vagy könnyű szinten játszaná, aztán bekerülsz egy boss harcba ami viszont már hardon megy. Tudom, érdekes megfogalmazás, de tényleg ilyen érzetet kelt.
Ricky az útja során képes felszedni különböző erősítő itemeket. Amik erősítik a fegyverét, több életet adnak vagy képes lesz tőlük a dupla ugrásra, ami mondjuk vagy működik vagy nem. Egyből egymás után kétszer kell lenyomni a gombot, csak akkor működik. Szünet nélkül nyomni a gombot, sokszor ezen csúsztam el. Igazából ezek az erősítők jól jönnek, mert tényleg szüksége van rájuk a srácnak. Habár a fegyver erősítés nem egy epic dolog, mert pár milliméterrel lesz csak hosszabb a tőr, de értékelem, hogy legalább ez is van.
Ami igazán érdekes volt számomra az az, hogy mikor Ricky leguggol, akkor képes kikerülni a lövedékeket úgy, hogy azok elszállnak felette. Viszont ezt csak kétszer képes megtenni, a harmadik sorozat mindig eltalálja, akkor is, ha ugyan úgy áll előtte és meg sem moccant. Nem tudom ennek mi az oka, mindenesetre tud okozni kellemetlen pillanatokat.
Összességében vannak nagyon jó ötletek benne, látványos és képes megteremteni a hangulatot. A grafika szép és a kidolgozott jelenetek tényleg élvezhetőek. A játékmenet egyszerű, habár az irányítás miatt sok helyen nehézzé válik a játék, már szinte túlságosan is. Azt tudom mondani, hogy egy próbát mindenképpen megér a műfaj kedvelőinek a nehézségek ellenére is. Ez a játék megéri, hogy foglalkozzanak vele. Ha lenne folytatása, szívesen kipróbálnám azt is.
Platform | 1992, Famicom Disk System | Hossz: Rövid |
Szerkesztő értékelése: ★★★☆☆ |