Rune Factory: A Fantasy Harvest Moon
Elég régóta megvolt már nekem ez a játék, valamiért mégsem vettem elő. Mikor pedig eljutottam odáig, hogy kipróbálom, valahogy nem tetszett. Nem is tudom mi volt már a bajom vele. Leraktam. Évekkel később viszont ismét megtaláltam a játékaim között és gondoltam megpróbálom megint. Elvégre nálam mindig így működik a dolog, először dobom, aztán később ki se lehet szedni a kezemből. Nos, ez úgy tűnik most is így történt.
A játék két műfajt olvaszt magába, az rpg-t és a farm szimulátort. Már magában ez a kombó érdekesen hangzik.
A történet szerint főszereplőnk kimerülten és amnéziásan összeesik Karida városkájának közelében. Hamarosan a segítségére siet egy helyi lány, Mist. Miután megbeszélik, hogy a fiút ezentúl Ragunának fogják hívni, a lány megengedi, hogy a használaton kívüli farmján éljen amíg vissza nem térnek az emlékei. Raguna elfogadja a farmot annak ellenére, hogy művelnie is kell a földet. A föld művelése mellett viszont körbejárhatod a városkát, megismerkedhetsz a lakókkal. A helyi barlangok felfedezése viszi tovább a történetet, minden barlang után egyre több és több nyomot szedhet össze Raguna és közelebb kerülhet ahhoz, hogy megtudja, ki és miért hoz szörnyeket erre a helyre. Közben pedig reménykednek, hogy az incidens során az is kiderül, hogy kicsoda ő valójában, mert úgy tűnik van köze az eseményekhez.
A címben "A Fantasy Harvest Moon" alcím nem véletlen. A Rune Factory a Harvest Moon játék sorozat egy spin-off sorozata, ami lassan önálló sorozattá nőtte ki magát. Aki felveszi a játékot, az egyből észreveheti a hasonlóságokat. Így akik már jártasak a HM játékokban, azok előnyben vannak mondhatni. Valahogy automatikusan rááll az ember keze a játékra és ösztönösen megérzi, mi hogyan van. Érdekességképp, a Harvest Moon sorozat 10. évfordulójára készült ez a játék.
Szóval a játék egyik felében éled a Harvest Moon főszereplők munkával teli világát. Műveled a földed elsősorban. Semmit nem változott ennek a mechanikája a HM óta. Kapálsz, magot veszel a helyi boltban, elveted, meglocsolod minden nap, várod, hogy kikeljen. A szerszámaidat is fejlesztened kell, hogy egyre hatékonyabb munkát tudj végezni. Később szüretelsz és kezded elölről figyelembe véve közben az évszakok váltakozását. Röviden.
Viszont ahogy említettem, barlangokat is bejárhatsz a játék alatt. Miért jó nekünk ez? Elsősorban azért, hogy haladjon a történet, egyébként meg egy csomó más dologért. Minden dungeonban uralkodik egy adott évszak időjárása. Ez azt jelenti, hogy abban a barlangban egész évben nyári vagy tavaszi, vagy éppen amilyen idő van. Egész évben! A barlangokban találhatóak megművelhető földterületek is. Ezekbe vethetsz és mivel egész évben megtartja a klímát a barlang, így egész évben termeszthetsz ott például nyári vagy tavaszi növényeket. Ez teljesen praktikus. Igaz jóval több munkát ad így a játék, de nagyon nagy segítség a profit szempontjából ez. Viszont van ennél egy jóval fontosabb szerepük is ezeknek a megművelhető földterületeknek. Itt jönnek képbe a Rune Pointok.
A Rune Pointok akkor jönnek létre, mikor termesztesz valamit és megérik. Például ha vetettél retket, az pedig kinőtt és készen áll a szüretre. Ilyenkor megjelenik egy kis kék gömb a veteményeden, amit összeszedhetsz. Ezek a gömbok töltik vissza a Rune mérődet, ami úgy működik, mint a HM játékokban a fáradtság mérő. Mikor harcolsz a dungeonokban vagy bármilyen más munkát végzel, a Rune mérő csökken logikusan. Viszont ezekkel a gömbökkel újra tudod tölteni, így több munkát leszel képes elvégezni vagy mélyebbre tudsz menni egy-egy barlangban. Be kell vetned a barlangokban lévő földterületeket, hogy Rune Pointokat adjanak és ezek segítségével mélyebbre tudj haladni. Ha elfogyott minden Rune Point? Akkor a játék minden tevékenység elvégzése után HP pontot fog leszedni. Ez pedig igencsak kellemetlen, mikor ez ember éppen harcol.
Minden gyakorlott Harvest Moon játékos tudja, hogy nem csak termesztés létezik a farmon, tarthatsz állatokat is. Nos, ebben a játékban nem állatokat tarthatsz, hanem szörnyeket amikkel összebarátkozol a barlangokban. Elnyered a rokonszenvüket, ők pedig veled tartanak a farmodra. Ott aztán kiadhatod nekik, hogy dolgozzanak, vagy ha nem olyan típusok, akkor valami mást. Vannak szörnyek, akik a farm körüli munkában segítenek, vannak, akik eladható / felhasználható dolgokat adnak, vannak akik a harcokban segítenek, a közlekedést teszik egyszerűbbé azáltal, hogy felülhetsz a hátukra és... vannak, akik nem csinálnak semmit. Nos, igen, ilyen is van. Azt kell mondanom, hogy a játék ezen része igazán tetszett a HM játékokkal szemben. Nem kell megvenned az adott szörnyet, csak ki kell állnod egy-két ütést a részéről amíg összebarátkoztok. Ezen kívül a Harvest Spritekkel szemben nem kell x ideig barátkoznod velük, hogy segítsenek a farmodon. Pedig nekik is van egy mérőjük, ami azt jelzi mennyire elégedettek, de elég gyorsan ki tudod maxolni ha minden nap foglalkozol velük egy kicsit. Na meg adsz nekik enni. Ha nem teszed meg, nem halnak meg (!), csak boldogtalanok lesznek. Ha pedig úgy gondolod, hogy nincs szükséged egy-egy szörnyre, akkor el is engedheted őket. Teljesen barátságos a rendszer.
Ahogy a szörnyekkel, úgy a város lakóival is barátkozhatsz. Ez a része is úgy érzem egyszerűbb, mint egy átlagos HM játékban. Igazából ez a része a játéknak nem sokat változott. Ajándékokat adhatsz nekik, fesztiválokon együtt ünnepelhettek és ugyan úgy párt is kereshetsz magadnak. Az érdekesség itt annyi, hogy nem elég ha csak kimaxolod az adott hölgy szerelem pontjait, vannak különleges feltételek, amiket még pluszban teljesítened kell és ezek mindegyik lány esetében változnak.
Ahogy feljebb említettem, rpg elemek is vannak ebben a játékban, így most kitérnék ezekre. Mivel harcolnod kell a barlangokban, így logikusan fegyverekre, felszerelésre is szükséged lesz sok más dolog mellett. Ezeket a városban szerezheted be, vagy elkészítheted magad is otthon. Egy ház bővítés után kapsz egy otthoni kovács műhelyt és egy helyet, ahol mindenféle potiont keverhetsz magadnak. Ezekhez segítséget a könyvtárban kapsz, ahol könyveket vehetsz és megnézheted bennük, hogy melyik itemet milyen hozzávalókból kell elkészítened. Ez a része nagyon tetszett. A hozzávalókat megtalálod a földeden, a barlangokban, a boltokban vagy harcok alatt szerezheted meg a szörnyektől.
Persze minden tevékenységnek ebben a játékban van szintje. Minél többet műveled az adott tevékenységet, annál magasabb szintet érsz el belőle és annál jobb dolgokat tudsz csinálni.
A tevékenységek szintjei mellett Ragunának is van szintje. A harcokkal EXP pontokat szedhetsz össze, amikkel szintet léphet a srác, így megnövelheted a statisztikáit. Ritka esetekben ezt itemekkel is megteheted.
A harcok és a termesztés, állattartás mellett továbbra is ott vannak még a klasszikus HM elfoglaltságok. Bányászat a barlangokban, horgászat, gyűjtögetés, főzés. Eléggé sokféle elfoglaltságot kínál fel a játék. Lényegében a játékos szabadjára van engedve és azt csinálhatja amihez csak kedve van.
Raguna (és igazából a többi karakter) is eléggé szerethető. Igaz kicsit süti szegény srác, de ettől még aranyosnak tartom. Vannak a játékban eléggé facepalm beszélgetések amik leginkább Mist és Raguna között jönnek létre. Nem tudom, egyik sem fut teljesen százzal úgy tűnik, de mit tehetnénk, ez is ad egy különleges hangulatot. Nem haragszom ezért, csak néha tényleg jól megleptek egy-két elhangzott mondattal.
A grafikára nincs panaszom, igazából szerinem megállja a helyét a DS-hez képest. A karakterek portréi is szépen megrajzoltak, a helyszínek is változatosak és izgalmasak. A farm és annak környezete pedig nagyon tetszett. A sok apró kis virág, a növények, az egész környezet ábrázolása. Egyszerűen csak szép és jó rá nézni.
A zenék illenek a játékhoz. A már jól megszokott relax HM zenéket ebben az esetben is megkapjuk. Tényleg van valami varázslat a HM zenékben. Minden barlangban is más és más zene szól, az évszakok a farmon is külön témákat kaptak. Érdekes, de az ősz témája kicsit emlékeztet a Stairway to Heaven c. dalra. Vagy lehet csak én látom, illetve hallom így.
Ami engem illet, engem megnyert a játék. Érdekes, sok lehetőséget ad a játékosnak és nem nevezném nehéznek sem. Főleg ha az ember az első barlang alatt túl magasra viszi Raguna pontjait. Onnantól már nem lesz gondja a harcokra. Ez történt velem is. Aki szereti a Harvest Moon játékokat és az rpg-ket, annak mindenképpen ajánlom, de érdekes kikapcsolódás lehet mások számára is.
Szimulátor, Akció RPG | 2007, Nintendo DS | Hossz: Hosszú |
Szerkesztő értékelése: ★★★★★ |