Yume Nikki
Annak idején csak azért kezdtem el, mert sok bizarr képet láttam róla neten. Kicsit tartottam is tőle először, mondván olyan furcsának és nyugtalanítónak tűnik a képek alapján. Nos... sok helyen tényleg az. De ez is a játék varázsához tartozik. Kellett némi idő, mire eljutottam oda, hogy akkor tényleg nekiállok. Így visszagondolva egyáltalán nem bántam meg, hogy belevágtam és most már megértem miért is szeretik sokan. Ez a játék igazán furcsa és különleges. Jó értelemben.
Konkrét története nincs a játéknak. Egy Madotsuki nevű lánnyal kell bejárnod álomvilágokat és effekteket gyűjteni. Nem ad meg semmiféle támpontot a játék, nem tudhatni, hogy ki ez a lány és mi történik. Az álmain keresztül kell megismerni Madotsukit. Ezek az álmok viszont nem éppen kellemesek... A felbukkanó további karakterek, helyszínek, tárgyak, események alapján felépíthető kicsoda is Madotsuki valójában és mi történt vele. Viszont mindenki máshogyan értelmezheti ezeket az álmokat, így ahány játékos van, annyi féle történet lehetséges. Vagy éppen pont, hogy semmi összefüggés nincs a játékban történő dolgok között... ki tudja.
Egy interneten terjedő és letölthető mászkálós, felfedezős játékról beszélünk. A játékot az RPG Maker 2003 nevű programmal készítette Kikiyama. Többféle verzió napvilágot látott, a legutolsó és legfrissebb 2007-ben jelent meg. Sokáig nem lehetett hallani a készítő felől, mígnem évekkel később, 2018-ban ismét felbukkant a játék és egy 3D reboot is belőle Yume Nikki: Dream Diary címen. A játék Kikiyama felügyelete mellett készült és tartalmaz olyan dolgokat amiket az eredeti, RPG Makerben készült verzióból kihagyott.
Mint említettem, ez egy felfedezős, mászkálós játék. Be kell járnod Madotsuki álmait és megtalálni különböző effekteket. Ezeket használhatod az álomvilágokban. Megváltoztatják a lány külsejét, vagy valamilyen képességet adnak neki, így segítik őt az álomvilág felfedezésében. A játékmenet egyszerűen csak ennyi. Hatalmas a bejárható terület, az NPC karakterek pedig változatosak és különböző módon reagálnak Madotsukira.
A képi világ... nos, ez az egyik különlegessége a játéknak. Sokszor felkavaró, nyugtalanító, torz dolgokkal találkozhat a játékos miközben felfedező körúton van. A játék még a szépnek és csendesnek tűnő helyeket is félelmetessé tudja tenni. Mégis, ez szerintem az egyik legerősebb pontja is. Különleges, egyedi atmoszférát teremt ami csak erre a játékra jellemző.
A hangokra és a zenére nem tudok rosszat mondani, a záródal eléggé hatásos lett, azt kell, hogy mondjam. Egyik kedvencem a Toriningen party mellett (meg a töltés alatti dal meg, meg... meg sok még.). De az összes BGM a játékban tökéletes hangulatot tud teremteni az adott világban amiben hallható. Eléggé egyszerű és rövid dallamokat használ a játék, de ennek ellenére magukban is megállják a helyüket.
Nincs game over mellesleg. Vannak olyan helyzetek amikből csak felébredés útján lehet kijutni, de game overt soha nem lehet kapni. A játék végtelenül ismétli önmagát amíg Madotsuki meg nem találja az összes effektet.
Összességében ez egy nagyon összetett játék, sok különböző résszel. Vannak világok amik a végtelen magányosság érzését keltik, olyan helyszínek amik megnyugtatják az embert, elgondolkodtatják, megijesztik... Ahogy a játékos játszik, nincsen más, csak ő és a világok. A különböző világok hangulatát teljesen át tudja venni az ember, egyszerűen csak... belemerül. Alapjáraton a játék gyorsan végigvihető, megszerezhetőek az effektek. De mégis... itt inkább az álmokon és a hangulaton van a hangsúly mintsem azon, hogy minél előbb végigvigyed. Szerintem.
Igazából mindenkinek csak ajánlani tudom aki szereti a mélyebb, különleges játékokat horror elemekkel.
Kaland | 2004, PC | Hossz: Közepes |
Szerkesztő értékelése: ★★★★★ |